Menggunakan perisian cetak rompak adalah haram


Link asal : Barang Cetak Rompak & Fotocopy Buku

ia adalah salah. Ini adalah kerana, harta intelek telah diiktiraf Islam sebagaimana difatwa oleh para ulama sedunia sebagai harta persendirian. Justeru kita tidak boleh mengambil dan menggunakan yang tiruan KHUSUSNYA apabila software tersebut diniagakan. Ini bermakna apabila seseorang menjadikan barang tiruan sebagai ‘tulang belakang’ perniagaannya. Perniagaan tersebut adalah haram, hasilnya juga haram.

Ia adalah berdasarkan keputusan Majlis Kesatuan Ulama Sedunia ( Majma Fiqh Islami) dan juga keputusan Majlis Fatwa Eropah yang disebut oleh Syeikh Dr Yusof AL-Qaradawi.

Posted by yassir, on 25-08-2009 15:28, IP 60.48.161.6, Guest
8. mp3 al quran cetak rompak
ustaz,macam mana den peniaga cd mp3 al quran di pasar2 mlm. sy penah beli dan yakin itu adalh cetak rompak sbb murah sgt RM 5. adakah dapat pahala bila dengar bacaan al quran dari cd cetak rompak atau download dari internet? dah lama perkara ni bermain dlm fikiran.

UZAR : boleh la setakat dengar sendiri.

17. …
Assalamualaikum Utaz, Bigini, ada membuat kerja sampingan sebagai teknisyen komputer. Saya biasa melakukan kerja memformat & install windows. perisian windows yg saya gunakan ada yg pirates. saya ambil upah dengan kadar rm30-40 sebiji komputer.

Adakah upah saya disitu juga haram? jika haram bagaimana cara sy nak menghalalkan pendapatan saya? jika nak beli windows yg asli harganya cecah rm350. ini bermakna sy kena caj pelanggan dgn harga rm350 dan bagi dia perisian yg asli itu.

Bolehkah saya caj dengan kadar rm10 sahaja, iaitu kos tenaga upah kerja danjuga kos bil letrik saya. harap ustaz boleh jelaskan. terima kasih.

email saya : zulhairi_5725@yahoo.com

UZAR : ye upah tersebut juga adalah haram di sisi Islam dan juga undang-undang.

Malangnya, saya tiada penyelesaian mudah atau alternatif buat sdr..Maaf..

Perihal lunix
pengguna linux

3 Responses to Menggunakan perisian cetak rompak adalah haram

  1. squall berkata:

    ustaz pun cetak rompak jgak X gitou?haK2x

  2. squall berkata:

    aq ngan bpk aq jual cetak rmpak jgak,..biar la,, kalau haram haram lah,kalau halal halal lah,yang penting dpat myara kluarga. sama aq mau tnya ni, jadi kalau kita bEli bju,sjadah,soNgkok,task yang cetak rompak jdi haram la jgk tu, trus mcam mna kita mau tau yg kita sekarang pakai pakaian cetak rompak??

  3. riss nuh berkata:

    yang HARAM tetap HARAM..jangan nak putaR belit utk menghalalkannya..aq juga bekerja sebagai juru teknik komputer..juga buat sampingan dirumah..lama sudah perkara ini bermain di fikiran dan sekarang tengah menguatkan diri utk tidak terlibat lagi..memang terasa ilmu teknisyen pirate ku ini menjadi sia-sia..

